Fotografowanie pod wodą – podstawowe rady na dobry początek [poradnik]

Fotografia podwodna to coś, co fascynuje wielu. Sporo spośród już nurkujących osób chciałoby zabrać aparat pod wodę i tam robić zdjęcia. Niestety, fotografowanie pod wodą nie jest to takie łatwe, jak na powierzchni. Mam nadzieję, że tych kilka rad w jakiś sposób ułatwi Wam rozpoczęcie przygody z fotografią podwodną, bez względu na to czy fotografujecie kompaktem, bezlusterkowcem czy lustrzanką, bo pewne rady są uniwersalne.

Przygotuj się na sucho

Sprawdź wszystko jeszcze zanim zaczniesz nurkowanie. Jeśli twoja lampa błyskowa niedomaga, albo aparat z jakiś przyczyn odmówił posłuszeństwa, będziesz miał możliwość usunięcia usterki, zanim wejdziesz do wody. Jeśli nie zrobisz tego przed nurkowaniem — będzie już za późno.

Olympus OM-D

Skąd są przecieki, czyli sprawdź szczelność sprzętu

Fotografowie podwodni dzielą się na tych, co zalali swój sprzęt i na tych, co go dopiero zaleją. Większość incydentów z zalaną obudową wynika z rutyny. Zawsze było szczelne, więc czemu nagle miałoby zacząć przeciekać? Prawda jest też taka, że większość przecieków to wynik niedbalstwa fotografa, który niedokładnie sprawdza o-ringi albo nie robi testu szczelności przed nurkowaniem.

Olympus OM-D E-M1 + M.Zuiko Digital ED 8mm F1.8 Fisheye Pro

Wiadomo — na ogół szkoda na to czasu, przynajmniej do momentu, gdy nie zalejemy sprzętu. Później, przy następnym aparacie, dokładnie sprawdzamy każdy szczegół.

Dbaj o sprzęt — przed i po wejściu do wody

Najdelikatniejszym elementem Twojego ekwipunku jest sprzęt fotograficzny. Co więcej, na łodzi i podczas przygotowań znajduje się on w towarzystwie ciężkich butli, ołowianych ciężarków i ludzi czasem chodzących w nieskoordynowany sposób po pokładzie. Przed nurkowaniem zwróć uwagę obsługi, że masz aparat. Poproś, aby ktoś, kto zostaje na pokładzie, zaopiekował się nim. Najlepiej, jeśli ta sama osoba poda Ci go po wejściu do wody i odbierze od Ciebie po zakończonym nurkowaniu. Nie rozpoczynaj nurkowania skokiem z aparatem w ręku, bo na pewno skończy się to źle. Po wyjściu ze słonej wody warto wypłukać sprzęt od razu w kuble ze słodką wodą.

Najpierw umiejętności, potem zdjęcia

Olympus OM-D E-M1 + M.Zuiko Digital ED 8mm F1.8 Fisheye Pro

Fotografia podwodna to wielce fascynująca dziedzina. Jesteśmy w stanie pokazać innym niezmiernie ciekawy świat, którego bez naszych fotografii nie mieliby możliwości obejrzeć. Niestety, aby zejść z aparatem pod wodę i w bezpieczny i komfortowy sposób wykonywać zdjęcia, musicie najpierw dobrze opanować sztukę nurkowania. Jeśli jesteście świeżo po kursie OWD czy CMAS P1 - zanim zaczniecie fotografować, spędźcie kilkanaście godzin pod wodą. Nurkowanie musi być przeprowadzone w sposób intuicyjny i automatyczny, a Wy musicie panować nad pływalnością. W przeciwnym wypadku może się okazać, że chcąc zrobić fotografię, niszczycie rafę, upadając na dno albo w niekontrolowany sposób zaczynacie wynurzenie.

Nie celuj w dół

Upewnij się, że kadrujesz poziomo lub w górę. W większości przypadków nie powinno się kierować obiektywu w dół, ponieważ fotografowanie obiektów na tle dna będzie owocowało zdjęciem nieciekawym, płaskim i pozbawionym kontrastów. Staraj się zanurkować niżej, niż fotografowany obiekt, zawisnąć w toni i dopiero wówczas wykonać fotografię. Oczywiście wszelkie zasady są po to, aby je łamać, więc jeśli uważasz, że powinieneś zrobić zdjęcie w dół, bo tak trzeba, po prostu je zrób!

Szeroki kąt — obowiązkowy obiektyw pod wodę

Musisz wyeliminować długi słup wody pomiędzy Tobą, a fotografowanym obiektem. Im więcej wody między wami, tym gorsza jakość finalnego zdjęcia. Decydując się na obiektyw szerokokątny zmniejszamy tę odległość, dzięki czemu ilość zawiesiny znajdującej się przed fotografowanym obiektem będzie dużo mniejsza, a obraz stanie się wyraźniejszy i ostrzejszy.

Olympus OM-D E-M1 + M.Zuiko Digital ED 8mm F1.8 Fisheye Pro

Przysuwając się do obiektu z szerokokątnym obiektywem mamy możliwość podpłynięcia bardzo blisko nawet do dużych obiektów. Dobór szerokokątnego obiektywu wpływa również na głębię ostrości - będzie ona większa, niż przy zastosowaniu dłuższej ogniskowej. Wpływa na perspektywę — jesteśmy w stanie pokazać więcej przestrzeni za fotografowanym obiektem. I wreszcie niwelujemy efekt polegający na tym, że wszelkie obiekty pod wodą wydają się być większe i bliższe.

f/8, 1 metr i bądź tam

Anglosasi mówią często: "f eight, one meter and be there", co znaczy w wolnym tłumaczeniu „przysłona f/8, jeden metr i bądź tam". To dobra zasada zwłaszcza w połączeniu z szerokokątnym obiektywem. Włącz swoją lampę błyskową tak, aby oświetlała obiekt metr od Ciebie.

Olympus OM-D E-M1 + M.Zuiko Digital ED 8mm F1.8 Fisheye Pro

Ustaw przysłonę na f/8, możesz ustawić tryb manual focus i odległość około 1 metr. Znów warto wszystko skonfigurować przed wejściem do wody. Dlaczego? Na ogół już kilka sekund po zanurzeniu zauważysz dziesiątki tematów, które będziesz chciał sfotografować. Jeśli wszystko poustawiasz przed nurkowaniem, masz spore szanse, że ich nie przegapisz.

Zapanuj nad błękitem

Błękit błękitowi nierówny. W tym samym miejscu, w tych samych warunkach, mamy możliwość pokazania wody jako jasnobłękitnej, ciemnogranatowej lub wręcz czarnej. Na to, w jaki sposób pokażemy barwę wody, będzie wpływać zastosowany czas ekspozycji. Im krótszy czas, tym ciemniejsza woda. Im czas dłuższy, tym jaśniejsza.

Olympus OM-D E-M1 + M.Zuiko Digital ED 8mm F1.8 Fisheye Pro

Dobierając czas ekspozycji, panujemy nad światłem zastanym. Dobierając otwór przysłony, regulujemy ilość światła z naszych lamp błyskowych.

Zobacz więcej artykułów z serii: Podstawy fotografii

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Inspirujące pomysły na ciekawe zdjęcia zimą Jak uzyskać na zdjęciach piękny bokeh? Wystarczy 5 minut [poradnik] 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] 8 dobrych rad dla początkujących fotografów [poradnik] Jeśli nie Photoshop, to co? Alternatywne, darmowe programy do edycji zdjęć Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Krok po kroku: obróbka krajobrazów w Adobe Lightroom [wideoporadnik] Metoda odwróconego filtra górnoprzepustowego - dobry sposób na wygładzenie skóry [wideoporadnik] Rodzaje i wielkości matryc - wszystko, co powinieneś wiedzieć [poradnik] Błyskawiczna i efektowna obróbka wakacyjnych zdjęć w Adobe Lightroom [wideoporadnik] Frymografia: Gatunek pierwszej klasy Złota godzina - jak ją wykorzystać w naszych zdjęciach? [poradnik] Jak zostać zawodowym fotografem? Ile to kosztuje? Domowe studio fotograficzne, czyli jak zacząć cz.1 Błyskamy w plenerze - przykładowe ustawienia i pomysły na zdjęcia [poradnik] Ile tak naprawdę trwa dwugodzinna sesja fotograficzna? Alternatywne zasilanie - co zrobić, aby aparat mógł non-stop działać kilkadziesiąt godzin? Frymografia: Kwiaty polskie Dlaczego fotograf nie może pracować za darmo? Jak fotografować podczas wakacji? 8 praktycznych rad dla fotografów [poradnik] Jak wykorzystać pliki LUT przy masowej obróbce zdjęć w Adobe Photoshop [wideoporadnik] Błyskanie w plenerze - praktyczne rady jak zrobić krok naprzód [poradnik]

Popularne w tym tygodniu:

Czy liczba megapikseli w aparatach ma rzeczywiście duże znaczenie? [poradnik] 5 aparatów tradycyjnych, które pomogą wam odejść od cyfry 6 problemów, jakie spotka filmujący fotograf Błysk w fotografii sportowej. Sprawdzamy lampę Quadralite Reporter 360 TTL Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik]